tirsdag 19. oktober 2010

Airbrush og insertdecaler

Bilder er bestandig morro, så når jeg kikket etter noen andre bilder kom jeg over disse, som jeg glemte tidligere i forbindelse med airbrushing. Som bildene også viser blir det fort litt extra arbeide hvis insertene har reist seg litt fra playfielden når en sliper ned playfielden for klargjøring til utbedering av feil /slitasje. Så sørg for å resette insertene tilbake jevnest mulig med playfielden








INSERTS :

Et alternativ når inserten blir slitt eller at de har fått et tilfelle av ghosting så er et håp ennå ved en shoppingjobb på playfielden.

Et av spillene som jeg selv har gjort er på spiritringen på TOM , når denne fikk full shoppingjobb. Jeg har benyttet meg av typen "tinn unprotected"som jeg har clearcoated over.

Inserten (spiritring) hadde som sagt slitasje og tedenser til ghosting:






Handlet inn et sett insertdecaler til denne maskinen:




Hadde bare brukt for den ene her, men vell verdt det. Ikke 100 % men ganske nær. Som en kan se så er ikke decaler for boken reprodusert, slik at disse insertene istykker/slitt er det ikke lett å fikse dem opp igjen.

Resultatet ble da:





Hadde problemmer tidligere å få til prosessen med å få dette til å bli bra, altså at de nye insertene decalene ikke skulle reise seg når clearcoaten ble påført. Brukte opp et par sett insertdecaler på en playfield jeg har/hadde som jeg brukte som et prosjekt trening før jeg hadde kontroll på denne prossesen.

En dyr, men lærerik erfaring.

Mye av jobbingen for meg med airbrushing, insertdecaler har vært å feile og lære av feilene. Så ikke begynn med dyreste maskinen, heller få tak på playfilder som du kan trene på. Da er det fint med Ebay å kjøpe opp skrap playfielder å trene på for deretter å gå over på maskinene.


Et annet alternativet er også å kjøpe decaler som er beskyttet over slik at disse kan leggges direkte på. Har desverre ikke erfaring med disse.Eller så kan en jo legge mylar over heleplayfielden til slutt.


Til slutt et lite bilde fra TOM, som er ferdigshoppet:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar