søndag 2. januar 2011

MM shopping.

Legger opp posten jeg hadde på spilledilla her også slik at jeg etter hvert kan samle alle mine shoppingjobber på en plass så her er posten min med ett par oppgraderinger:


Dette er maskinen alle hører om som den hellige gral , når de kommer inn i flippergalskapen. :-))
Letingen etter denne maskien har jeg hatt en liten stund. Hadde tilbud tidligere om en annen men da var ikke lysten så stor på en MM, men når tilbudet var der neste gang var det bare å slå til, selvfølgelig.
Her er det noen bilder av maskinen før shoppingen.






I forbindelse med restaurering/shopping av flipperspill hadde jeg lyst til å prøve ut hvordan det ville være med Insertdecalskifte på playfielden da noen playfielder har dette problemmet. Har sett diverse bilder av problemmet og noen få som har dokumentert/prøvd på denne jobben. Da var det selvfølgelig bare å finne en playfield som jeg kunne exprimentere litt med. Så for et par år siden hadde Chris Hutchin på HEP salg på noen playfielder, så hva var vel bedre enn en MM plsyfield. Denne har jo som kjent endel problemmer med ghosthing på insertene pluss endel omeråder som ofte er veldig slitt. Så denne ble handlet inn lenge før jeg hadde noen MM, hadde tenkt å ha denne på veggen etter jeg var ferdig med denne.


Når jeg kjøpte denne playfielden var det ikke noen tilgjenlighet på noen repro heller, så prisen på dette prosjektet var desverre ikke så billig, og noe vrak var denne playfielden heller ikke. Når playfielden var levert var det bare å få ett overblikk på situasjonen. Deretter var det frem med kviven og skjære løs alle insertdecaler.Dette var også en drittjobb, veldig lett å ta med seg for mye så dette er tidskrevende. Disse satt jævlig dårlig så jeg skjønner at det er et problem med disse playfieldene fra denne tiden (TOTAN, CV, MM ....).


Når dette var gjort var det å konsentrere seg om å fikse opp andre skader på playfielden. Disse ble sparklet opp , airbrushed og deretter klar for decal instalasjon og clearcoating.

I forkant av decal instalasjonen hadde jeg gjort noen tester for å se om decalsettet eller det påtrykkte reagerte med lakken.Dette gikk forsovigt greit, men hadde litt problemmer med lakk tykkelsen og at decalene reiste seg litt slik at når jeg skulle slipe ned playfielden for et nytt lag lakk tok jeg med meg trykken på decalene, slik at jeg da egentlig startet på null igjen. Hadde også problemmer første settet på MM , slik at det måtte jeg fjerne og kjøpe inn nytt og starte på nytt igjen. Andre gang gikk det bedre og declene var instalert og  resultetet ble faktisk veldig bra synes nå jeg.
En annen ting med denne jobben er at insertene blir klare, istedet for de orginale som det er litt "melkefargede" Med lys under blir de faktisk veldig klare.
Når jeg førts vart igang med å "voldta" playfielden synes jeg at den gule fargen rundt endel av insertene ikke falt i smak slik at jeg airbrushed disse med en gulfarge som det var mer oransj i slik at det ble mer smell i fargene. ( Har jo en extra playfield til denne maskinen slik at denne her kan jeg ha det morro med).

Så også endel bilder av protoplayfielden som hadde blått rundt slottene, jeg syntes faktisk er mye finere en den hvite som kom i produksjonen. Dette ble også airbrushed opp slik at det ble en "protoplayfield". 


Når alt dette arbeidet var ferdig var det å la playfielden få stå slik at den fikk herdet seg ferdig. Plukket vel frem den igjen etter et halvt års tid slik at jeg fikk slipt denne ned endel og pusset og polert denne opp igjen. Den ble sinnsyk bra faktisk.


Timer som er brukt bare på playfielden er forferdlig mange, mange extra da jeg har prøvd of feilet litt for å se hva som fungerer. Har du planer om å gjøre sammen jobben er min anbefaling at du beregner goood tid på denne type jobb, for min del så går det mye tid med ( godt en sover lite om natten i perioder) og at du får deg utstyr som fungerer greit. Normalt etter jeg har remontert playfieldene tilbake som jeg ikke har extra av pleier jeg å la maskinen stå uten å spille på denne noen månder. Sjekker selvfølgeløig at alle switcher osv.. fungerer etter remontering.







Kabinettet på dette spillet vil jeg si er sinnsykt strøken til å være en MM , normalt er disse spilt ganske mye og dermed mye slitasje. Denne hadde litt slitasje rundt knappene, og var borret opp i front. Dette ble airbrushet opp,  hullene fylt og airbrushed her også. Ble bra, det blir bare galskap å bytte decaler på en så strøken MM kabinett.  Insiden av kabinettet var inihelvete møkkete så her ble insiden demontert og pusset opp , lakket innvendig . og alle deler remontert. Nye shoppingdecaler ble montert , ser mye bedre ut igjen når disse er nye.








Backboxen ble også rengjort og fikk litt lakk denne også. Så er nå kabinettet som nytt igjen sinnsykt strøken (ikke ofte jeg sier det).
En av de bedre moder som jeg har sett er den som er til MM med opplyst backboard. Så denne måtte jeg selvfølgelig også ha til denne maskinen. Kikket rundt for å samle inn informasjon om denne modden og ser at det er mange som har forskjellig løsninger på denne. Jeg valgte tilslutt å kjøpe en plexiplate med ferdig montert decal på , prisen er ikke så stor om jeg selv må kjøpe et plexiglass, decal og skjære dette til selv. Så derfor ble det en ferdiglaget. Så var det elektronikken på denne moden. Der jeg kjøpte backboardet hadde de en led strip som skulle monteres sammen men det hørtes ikke ut som en god ide, da jeg gjærne ville ha dem fungerende uavhengig av hverandre. Så jeg fant en krets hvor de 2 eksisterende ble til fire uavhengige kretser ( lånte denne av Edward Chung ) slik at lynene blinker ikke altid samtidig. Denne moden bruker også LEDer til lysene istedet for flasher pærer... Og jeg valgte å kutte ut de 2 rødeflashere på backboarden da disse synes jeg blir for forrstyrende på denne mod.
[img]http://i38.tinypic.com/28vt403.jpg[/img]

Så da var det en tur på Claus ohlson og kjøpe en printplate + og bestille noen deler kondensatorer, dioder, lysdioder...










Kretsen ble så laget og montert inn i bak backboardet. Først ble jeg jævla skuffet for det ble ikke noen god effekt ut av dette, så her var det å hente frem noen "grå" å være litt kreativ. Laget en ramme rundt hvert lyn slik at lyset ikke spredte seg til de andre og det ble noe bedre fortsatt men ikke bra nok syntes jeg,  Lynet ble litt for skarpe, så etter forskjellige tester fant jeg ut at med et lag med bakepapir mellom plexiglasset (hele)og diodene ble effekten veldig bra.( du kan se på bilde hvor jeg har tegnet inn streker hvor jeg har delt av for lynene.  Lynet blir mer naturlig . Slik det er i dag, på baksiden, bærer dette litt preg av "prototype" så jeg får se senere om denne blir shinet opp slik at det ser mer respektabelt ut.

Så når dette var i boks, montert og testet før jeg startet med selve shoppingen.  Hadde et helvete når jeg skulle demontere skruene ut av backboarden igjen. 2 skruer hadde rett og slett låst seg slik at jeg måtte voldta skruene og borre bort hodene på disse for å få panelet ut igjen. Tok ikke noen særlig med bilder her heller så det er litt tynt.
Når en først får en MM i hus så følte jeg denne ville jeg spandere litt penger på så , nytt plastikksett fra P4P så klart, nye blanke plast (det som er noen og 20 deler) ble handlet inn, nye troll, nye decaler til plastrampene da jeg har tenkt å flammepolere dem slik at disse kommer tilbake til "ny" igjen, troll flapp ble kjøpt nye, nye decaler til trollflapp ble også kjøpt.
Desverre kjøpte jeg et sett som har et extra beskyttelseslag (pinball decals) på dem slik at de rett og slett blir for tykke slik at de fungerer som spring brett for ballene. De hopper/flyr endel . Så et nytt sett må jeg nok handle inn snarest og bytte dem, ikke kjøp disse er mitt råd. Nytt flipperrebuild, knapper, startknapp, launch knapp. ( denne hadde de montert decalen inni feil slik at jeg måtte demontere denne og monterer denne rette vegen igjen) ++++.






Selve demonteringen og monteringen av playfielden er ganske likt som de andre jeg har shoppet så det gidder jeg ikke skrive noe om. Denne gangen gadd jeg rett å slett ikke ta så mange bilder siden det nå går mye rutine i denne jobben.
Switchene som er til trollene, på playfielden, var heller ikke korekt så disse måtte selvfølgelig byttes tilbake til hva som er orginalt, gule og ikke de grønne som var montert.
Når det gjelder slottet så jeg at dette faktisk hadde ganske mange detaljer i seg som ikke kommer frem. Så derfor bestemte jeg meg for å male noen av disse uten at det ville bli for dominerene. Så en rotte, noen stiger, spyd, kjettinger ...  ble malt litt, pluss at slottet også ble gjort litt mørkere i enkelte detaljer slik at de virket mer "antikk/slitt".








Det viste seg også at det var feil fjær på slottet. det nedeste til venstre ville ikke flytte seg når slottet skulle bevege seg, så den ble byttet med en orginalfjær. Det var også litt stor avstand mellom armene til de 2 slottene til venstre slik at jeg la inn en liten bit plast som jeg limte inn. Så nå er overføringen mellom armene også mye mer merkbar når dette blir aktivert.


Valgte også på dette prosjektet å bruke røde post sleeves, kjøpt hos Ole og Elisabeth (P4P), selvfølgelig,  dette blir mer som resten av maskinen. Det eneste som jeg merker forskjellen på svarte og røde, er at ballen ikke spretter så mye fra postsleeven når den treffer, ikke noe negativt på MM synes nå jeg.




Denne "mangler" jo også en plastikk opp ved slottet , så denne laget jeg opp slik at den passet sammen med de andre. Maskinen ser mer komplett ut med plasten. Brukte an av plastikkene fra det gamle settet og passet denne til.


Castelgaten på denne MM var knekt som på mange andre, så at P4P ikke hadde noen inne så da var det Ebay neste, fant en der som var forsterket. Så det ble jo bra. Prøvde også å få tak i en ny Bridge Sub , men ingen hos P4P, så hvis du har en ny, gi meg en PM.
Selvfølgelig ble alle coilslleves byttet, alle switvher sjekket, eventuelt byttet, nye starpost,.... alt annet ble rengjort under playfielden. En ting også som jeg har merket meg er at Metal Yoke for Pop Bumper stort sett er det 1 eller 2 som er gåene på hvereneste maskin som jeg har shoppet.
Bumperskirtene på denne maskinen var også helt spist opp slik att det ikke var mye igjen her. Etter hele shoppingen var ferdig hadde jeg faktisk en hel bærepose med dritt, ganske utrolig synes jeg. Enda da hadde jeg hivd noe av søppla andre steder også.
Har også prøvd ut litt forskjellig med LED på inserten, og har montert blå ultra brigt under de blå insertene på bplayfielden. Dette fungerer bra på grunn av at disse enten er på eller av, slik at de ikke blinker. Har montert noen grønne ultrabright under MARTIAN insertene på AFM og når insertene blinker er de jævla forstyrrende. Sinsykt kule , men jeg føler at jeg er følsom i forhold til blinkingen fra LEDene. Så inserts som enten er på eller av kan jeg faktisk anbefale LED som en enkel og mange ganger stillig oppgradering.


Så når maskinen var satt i sammen og klart til å fyres opp er alltid like spenende. Denne gangen ingen større problemmer heller. Bare det vanlige med opptiomalisering med justering av switcher og slik. Har begynnt og spille denne inn og den spiller helt fantasktik synes jeg. Når jeg spilte på denne før shoppingen fungerte denne greit men ikke 100 %, nå er det som en helt ny maskin. At denne maskinen er ettertraktet er ikke vanskelig å skjønne når du kan spille på et exemplar som virker 100 %. Lange balltider blir det på denne også når en lærer spillet så det blir fort mye venting hvis det er fler habile spillere på samme runde. Merker heller ikke noe til det enkelte sier at når playfielden er CC at de ikke lenger føler at de har så god kontroll på ballen, men så vokser ikke jeg playfieldene mine heller Så nå er det bare å oppgradere med softwaren til 1.09. Og spille denne hardt :-). Denne har fått plass på vei inn til kinoen hjemme, så den kan bli brukt til det den var ment som.
Dette er resultatet:











Her er også promo videoen fra dette spillet






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar